Sisäilman kosteus ja lämpötila molemmat ovat tärkeitä mittareita hyvälaatuisessa sisäilmassa. Lämpötila ja huoneilman kosteus kertovat tilan ilmanvaihdosta ja rakennuksen hyvinvoinnista. Vääränlainen lämpötila ja ilman kosteus voivat aiheuttaa ongelmia niin rakennuksessa kuin ihmisten hyvinvoinnissa. Sisäilmaongelmien yleisin aiheuttaja on puutteellinen tai väärin toimiva ilmanvaihto.
Lämpöaistimukseen vaikuttavat huoneen lämpötilan lisäksi ilmankosteus, vaatetus, mitä teet (urheilet/istut tms), lämpösäteily ja ilman virtausnopeus.
Suurissa rakennuksissa (kerrostalot) lämpöongelmien syynä on usein lämmitysjärjestelmän perussäädön tekemättä jättäminen. Mikäli alimman kerroksen huoneistot ovat liian kuumia ja ylimmän kerroksen huoneistossa ei lämpö riitä, on lämmitysjärjestelmä syytä säätää uudelleen. Lämmitysjärjestelmän perussäätöjä tekevät LVI-alan yritykset.
Lämpötilan toimenpideraja riippuu rakennuksen käyttötarkoituksesta. Katso raja-arvot Asumisterveysasetuksen (STM 2015) sivulta 6.
Viileä sisäilma koetaan yleensä mukavana hengittää, koska se on myös tällöin kosteaa. Liiallinen viileys saattaa kuitenkin lisätä vedon tunnetta sekä aiheuttaa lihas ja nivelkipuja. Lattialla leikkivät lapset kärsivät etenkin kylmyydestä. Lisäksi kylmyys hidastaa pesutilojen kuivumista, joka saattaa johtaa homevaurioiden kehittymiseen.
Laajat matalalta alkavat ikkunapinnat aiheuttavat kylmäsäteilyä, joka koetaan vetona. Vetoa voidaan vähentää asettamalla lämmityslaite ikkunan eteen, joka lämmittää ikkunan sisäpintaa ja vähentää kylmäsäteilyä.
Liian korkea lämpötila tuntuu herkästi kuivalta ja tunkkaiselta. Se voi silloin aiheuttaa erilaisia oireita kuten väsymystä sekä limakalvojen, ihon ja silmien ärsytystä. Liian korkea lämpötila voi lisätä myös rakennus- ja sisustusmateriaalien päästöjä. Makuuhuoneen lämpötila voi olla matalampi kuin suositeltu 20-22 asteen huonelämpötila, koska useimmat ihmiset kokevat hieman viileämmän lämpötilan tukevan unen laatua. Kesähelteillä ilmalämpöpumpulla voidaan viilentää sisäilmaa.
Korkea sisälämpötila lisää huoneilman kuivuutta. Mikäli huoneilma on kuivaa, lämpötilaa kannattaa hieman alentaa. Näin myös ilman suhteellinen kosteus nousee.
Lue lisää sisäilman kosteudesta tästä artikkelista.
Käytetyt lähteet:
1. Tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus.
2. Mikäli tilattu tuote on poikkeuksellisesti päässyt loppumaan varastosta, ilmoitetaan siitä asiakkaalle viipymättä.
3. Mikäli kuluttajalle on toimitettu väärä tuote, tai tuote on viallinen, tulee kuluttajan ilmoittaa asiasta viipymättä Ilmanhaltija.fi -verkkokaupan asiakaspalveluun joko sähköpostitse asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi tai puhelimitse 050 5598 727 (ti-to 9-15)
4. Ilmanhaltija.fi ei vastaa siitä, jos tilauksen toimitus estyy, vaikeutuu tai myöhästyy Ilmanhaltija.fi vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, kuten sodasta, luonnonmullistuksesta, vienti- tai tuontikiellosta, viranomaisen päätöksestä, yleisen liikenteen häiriintymisestä tai muusta vastaavasta Ilmanhaltija.fi -verkkokaupan toimintaa vaikeuttavasta tai estävästä toiminnasta.
Asiakkaan tulee tilauksen yhteydessä ilmoittaa nimi, sähköpostiosoite, toimitusosoite ja puhelinnumero. Asiakastiedot ovat luottamuksellisia, eikä niitä luovuteta kolmannelle osapuolelle.
Tuotteiden hinnat on esitetty tuote-esittelyjen yhteydessä. Tuotteidemme hintoihin sisältyy arvonlisäveroa 24 %. Veroerittely näkyy tilausvahvistuksessa. Hinnaston hinnat eivät sisällä kuljetusta, ellei tuotteen tiedoissa toisin mainita. Toimituskulujen hinnat määräytyvät valitun toimitustavan mukaan. Hinnat koskevat vain Ilmanhaltija.fi:n kotisivujen kautta ostoskorilla tehtäviä tilauksia. Kaikki tuote- ja hintatiedot ovat sitoumuksetta ja Ilmanhaltija.fi varaa oikeuden hinnoittelu- ja tuotetietovirheisiin sekä mahdollisten toimitusvaikeuksien sattuessa kaupan peruuttamiseen myyjän vastuun rajoittuessa enintään kaupan peruuntumiseen ja purkamiseen.
Toimitustavat, -ajat ja -maksut ovat voimassa Suomessa.
Ilmanhaltija.fi tarjoaa asiakkailleen seuraavat toimitustavat:
Tuotteiden toimitus tapahtuu Matkahuollon (paketit) tai postin (kirjeet, SmartPost) kautta. Toimitusaika on yleisesti noin 2-6 arkipäivää.
Nouto lähimmästä Matkahuollosta tai lähikaupasta (Hinta 5,90 €)
Nouda pakettisi Matkahuollon toimipisteiden lisäksi sadoista Matkahuollon asiamiespisteistä. Matkahuollon pakettipisteistä voi noutaa alle 30 kg toimituksia. Pakettipisteinä toimivat muun muassa useat K-Marketit, R-kioskit sekä monet muut yritykset.
Tiheä myymäläverkosto ja myymälöiden pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa läheltä silloin kun itselle parhaiten sopii. Sovellus etsii toimitusosoitetta lähinnä olevat lähikaupat, joista voit valita mieluisimman noutopisteeksesi.
Kun paketti on noudettavissa määräasemalta, saatte ilmoituksen tekstiviestinä.
Lähellä-pakettivaihtoehto on mahdollista vain alle 30 kg paketeissa.
Toimitus suoraan kotiovellesi sovitusti (Hinta 9,90 €)
Matkahuolto toimittaa tilauksen suoraan kotiovellesi sovitusti. Jakelu sovitaan kanssasi puhelimitse.
Postiin tai postiluukkuun (Hinta alk. 4,90 €)
Postin kirje jaetaan vastaanottajalle, jos se voidaan jättää postiluukkuun tai laatikkoon. Muussa tapauksessa jakaja jättää saapumisilmoituksen ja lähetys on noudettavissa postista. Tämä toimitusvaihtoehto on toistaiseksi käytettävissä vain alle 0,5 kg painavien ostosten yhteydessä, kuten esim. hengityssuojain-tuotteet.
Kun annatte sähköpostiosoitteenne tilaajatietoihin saatte Matkahuollon seurantanumeron toimitusvaiheessa sähköpostiinne, jolla voitte seurata tilauksenne etenemistä.
SmartPost-pakettina (Hinta 5,90 €)
Tuote toimitetaan asiakkaan noudettavaksi Postin SmartPost postiautomaattiin. Voit valita tilauksesi yhteydessä halutun postiautomaatin verkkokauppamme sovelluksena avulla.
Toimitusaika
Tuotteidemme toimitusaika on noin 2 – 6 työpäivää. Pyrimme aina mahdollisimman pikaiseen toimitukseen. Olemme asiakkaisiin mahdollisimman pikaisesti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse, mikäli havaitsemme toimitusajan kestävän normaalia pidempään.
Toimitusmaksu
Näette ostoskorissa valitsemanne toimitustavan mukaisen pakkaus- ja toimituskulun.
Sandbox Oy/ ilmanhaltija.fi toimii yhdessä maksutapojen tarjoajan Paytrail Oyj:n kanssa. Paytrail on suomalainen maksulaitos, joka on osa Nets-perhettä. Nets on Pohjoismaiden johtava maksuratkaisujen, tietopalvelujen ja digitaalisten turvaratkaisujen tarjoaja.
Paytrailille on myönnetty turvallisen maksamisen Safe Pay -sertifikaatti. Voit lukea lisää heistä täältä.
Ilmanhaltija.fi tarjoaa asiakkailleen seuraavat maksutavat Paytrailin kautta:
Verkkopankkimaksut: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken, POP Pankki, OmaSP ja S-pankki.
Luottokortit: Visa ja MasterCard
Lasku- ja osamaksuvaihtoehdot:
Mobiilimaksuvaihtoehdot: Mobile Pay
Yrityslaskut: Alisa Yrityslasku on poistunut Paytrailin valikoimasta ja parhaillaan kartoitetaan uusia B2B-maksamisen tapoja. Kun sellainen tulee taas Paytrailin valikoimaan, on se heti käytössä myös verkkokaupassamme (Tilanne syyskuussa 2024).
Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton.
Hygieniatuotteet: hengityssuojaimet
Käyttöönottamattomilla hygieniatuotteilla on sama 14 päivän palautusoikeus. Tuote on palautuskelpoinen vain avaamattomassa pakkauksessaan ja uutta vastaavana.
Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu(at)ilmanhaltija.fi tai puhelimitse numeroon 050 5598 727 (ti – to 11.00 – 15.00).
Pyydämme palauttamaan tuotteet asiakaspalautuksena osoitteeseen:
Ilmanhaltija.fi/ Sandbox Oy, Yliopistonkatu 58 B, 4. krs, 33100 Tampere
Erikoistuotteet: Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet
Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet ovat erikoistuotteita, joilla on poikkeavat palautusehdot. Näiden tuotteiden kohdalla on tärkeää, ettei tuotetta oteta käyttöön lainkaan, jos asiakas haluaa säilyttää oikeuden palauttaa tuotteen ja saada tuotteesta maksettu hinta täysimääräisenä takaisin. Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet kärsivät aina käyttöönotosta, jolloin niiden arvo laskee, eikä niitä voida myydä enää uutena eteenpäin täydestä arvostaan.
Ilmanhaltijalla on lainmukainen oikeus pidättää käyttöönotetuista tuotteista niiden arvonalenema palautuksen yhteydessä. Arvonalenema on 10 -30 % tuotteen myyntihinnasta, riippuen tuotteesta. Ilmanpuhdistimissa arvonalenemaksi katsotaan uusien suodattimien hinta (kuitenkin maksimissaan 30 % tuotteen myyntihinnasta), sillä tuote pitää huoltaa ja suodattimet vaihtaa ennen tuotteen uudelleen myymistä. Ilmastointilaitteiden kohdalla arvio tehdään aina käytöstä jääneiden jälkien mukaan tapauskohtaisesti, jolloin arvonalenema on 10 - 30 % tuotteen arvosta.
Palautusoikeus yleisesti
Ilmanhaltija.fi -verkkokauppa noudattaa Kuluttajansuojalakia ja Kuluttajaviraston verkkokauppaohjetta. Käyttämätön tuote voidaan palauttaa 14 päivän kuluessa tavaran vastaanotosta, jolloin kauppasumma palautetaan täysimääräisenä. Maksettu summa hyvitetään tilillenne 30 päivän kuluessa, mikäli tilinumero ilmoitettu asiakaspalveluun sekä laskukopio tai lähete on liitettynä lähetykseen. Mikäli laskukopiota ei ole asiakaspalautuksen mukana, veloitamme ylimääräisestä työstä 15,00 €. Palautusoikeus ei koske yrityksiä eikä noudettuja tuotteita.
Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.
Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:
Seuraavassa suora lainaus Kuluttajaviraston verkkokauppaohjeesta: ”Peruuttamisaikana asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Asiakas voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön.”
Mikä on palautusmahdollisuuden säilyttävä kokeilu?
Tuotetta ei ole käytetty eikä tuotteessa ole käytön jälkiä (= myyjä voi myydä sen uudestaan). Mikäli palautuksessa ei kuitenkaan ole kaikkea sinne kuuluvaa tai tuote, pakkaus tai jokin niiden osista on huonossa kunnossa asiakkaan aiheuttamasta syystä niin palautusoikeutta ei ole. Asiakkaan kuitenkin palauttaessa tuotteen myyjälle kaikesta huolimatta ja halutessaan sen lopuksi takaisin, kaikki lähetyskustannukset tulevat asiakkaan maksettaviksi.
Kaikki tilaukseen tai toimitukseen liittyvät reklamaatiot pyydämme lähettämään seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta osoitteeseen:
asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi tai soittamaan 050 5598 727.
Asiakas voi peruuttaa tilauksensa, mikäli toimitus ei ole tapahtunut kohtuullisessa ajassa. Tilauksen perumisesta tulee ilmoittaa osoitteeseen asiakaspalvelu(a)ilmanhaltija.fi tai soittamalla 050 5598 727. Yleensä ilmoitamme asiakkaillemme sähköpostilla tai puhelimitse, jos toimitusaika eroaa normaalista. Myös Ilmanhaltija.fi pidättää oikeuden tilauksen perumiseen ja palauttaa rahat asiakkaan tilille.
Yhteystiedot:
Ilmanhaltija.fi
Sandbox Oy
Yliopistonkatu 58 B, 4. krs
33100 Tampere
P. 050 5598 727 (ti-to 9.00 – 15.00)
Sähköposti: asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi