Info

Oikea sisäilman kosteus

Sisäilman kosteus vaihtelee luonnollisesti vuodenajan ja sään mukaan. Kesällä huoneilman suhteellinen kosteuspitoisuus vaihtelee ulkoilman kosteuden mukaan 50–70 %:n välillä. Talvella lämmityskaudella huoneilma on melkein aina kuivaa, jolloin sen suhteellinen kosteus on alle 40 %. Kovilla pakkasilla huoneilman suhteellinen kosteus voi laskea jopa alle 20 %:iin. Sisäilman kuivuus talvella on normaali ilmiö, eikä siihen voi kovin suuresti vaikuttaa. Tiloissa, joissa ilmanvaihto on tehokasta, kuivuminen tuntuu enemmän.

Jos et ole varma, mikä kotisi kosteusprosentti on, kannattaa hankkia kosteusmittari eli hygrostaatti, jolloin ilmankosteutta on helpompi seurata.

Sisäilman kosteus vaikuttaa myös koettuun lämpötilaan. 

Liian korkea sisäilman kosteus

Huoneilman kosteus ei saa olla pitkäkestoisesti niin suuri, että siitä aiheutuu mikrobikasvun riskiä rakenteissa, laitteissa tai niiden pinnoilla. Jos lämmityskaudella huoneilman kosteus on yli 45 %, syynä on yleensä huonosti toimiva ilmanvaihto sekä ihmisen toiminta asunnossa, kuten ruoanlaitto, suihkussa käynti ja pyykin kuivaus. Sisäilman kosteus vaikuttaa hengitysterveyteen.

Liiallisen sisäilman kosteuden voi tunnistaa kosteuden tiivistymisenä ikkunoihin ja muihin kylmiin pintoihin. Pahimmassa tapauksessa kosteus tiivistyy rakenteiden sisään.


Liian matala sisäilman kosteus

Liian matala sisäilman kosteus eli kuiva sisäilma korostuu uusissa rakennuksissa sekä tiloissa, joissa on liian tehokas ilmanvaihto. Kuiva sisäilma aiheuttaa ja lisää hengitysteiden, silmien limakalvojen ja ihon ärsytysoireita. Se myös heikentää liman poistumista hengitysteistä ja samalla näin lisää limakalvojen tulehdusriskiä.

Kuivaa huoneilmaa on helppo kevyesti kosteuttaa ilmankostuttimilla. Kun käytetään ilmankostutinta, sisäilman kosteuspitoisuutta täytyy seurata mittarin avulla. Kun lämmityskaudella huoneilman suhteellinen kosteuspitoisuus ylittää 40 % rajan, ilmankostutus on lopetettava. Joskus ilmankostuttimen käyttö voi myös kostuttaa sisäilmaa liian paljon. Silloin liiallinen kosteus voi tiivistyä kylmiin pintoihin, kuten ikkunoihin ja kylmiin ulkoseinien rakenteisiin. Tämä voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa kosteusvaurion. Tämän lisäksi huonosti hoidettuna ilmankostutin voi levittää huoneilmaan mikrobeja. Tämän vuoksi kostutin on pidettävä puhtaana eikä siinä saa seisottaa vettä. Hygieenisin vaihtoehto on kuumahöyrystävä ilmankostutin.

Keinoja nostaa sisäilman kosteutta

    • Ilmankostutin
    • ruoanlaitto
    • pyykinkuivaus
    • alenna lämpötilaa (Jo parin asteen vähennys voi lievittää kuivan ilman aiheuttamaa ärsytystä)
    • jätä kylpyhuoneen ovi auki suihkun jälkeen

    Keinoja laskea sisäilman kosteutta

      • Nosta sisäilman lämpötilaa
      • tehosta ilmanvaihtoa
      • pidä märkätiloissa riittävän korkea lämpötila
      • hanki kosteudenpoistaja

      Toivottavasti tämä artikkeli auttoi sinua!

      Käytetyt lähteet:

      Hengitysliitto.fi

      Rakennusmaailma.fi


      Ilmanhaltija.fi

      Ostoskorisi on tyhjä

      Suodata tuotteita

      Toimitusehdot

      Toimitusehdot lyhyesti:

      1. Tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus.

      2. Mikäli tilattu tuote on poikkeuksellisesti päässyt loppumaan varastosta, ilmoitetaan siitä asiakkaalle viipymättä.

      3. Mikäli kuluttajalle on toimitettu väärä tuote, tai tuote on viallinen, tulee kuluttajan ilmoittaa asiasta viipymättä Ilmanhaltija.fi -verkkokaupan asiakaspalveluun joko sähköpostitse asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi tai puhelimitse 050 5598 727 (ti-to 9-15)

      4. Ilmanhaltija.fi ei vastaa siitä, jos tilauksen toimitus estyy, vaikeutuu tai myöhästyy Ilmanhaltija.fi vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, kuten sodasta, luonnonmullistuksesta, vienti- tai tuontikiellosta, viranomaisen päätöksestä, yleisen liikenteen häiriintymisestä tai muusta vastaavasta Ilmanhaltija.fi -verkkokaupan toimintaa vaikeuttavasta tai estävästä toiminnasta.

      TOIMITUSEHTOJEN LAAJA KUVAUS:

      1. Asiakastiedot

      Asiakkaan tulee tilauksen yhteydessä ilmoittaa nimi, sähköpostiosoite, toimitusosoite ja puhelinnumero. Asiakastiedot ovat luottamuksellisia, eikä niitä luovuteta kolmannelle osapuolelle.

      2. Hinnat ja tuotetiedot

      Tuotteiden hinnat on esitetty tuote-esittelyjen yhteydessä. Tuotteidemme hintoihin sisältyy arvonlisäveroa 24 %. Veroerittely näkyy tilausvahvistuksessa. Hinnaston hinnat eivät sisällä kuljetusta, ellei tuotteen tiedoissa toisin mainita. Toimituskulujen hinnat määräytyvät valitun toimitustavan mukaan. Hinnat koskevat vain Ilmanhaltija.fi:n kotisivujen kautta ostoskorilla tehtäviä tilauksia. Kaikki tuote- ja hintatiedot ovat sitoumuksetta ja Ilmanhaltija.fi varaa oikeuden hinnoittelu- ja tuotetietovirheisiin sekä mahdollisten toimitusvaikeuksien sattuessa kaupan peruuttamiseen myyjän vastuun rajoittuessa enintään kaupan peruuntumiseen ja purkamiseen.

      3. Toimitustavat, -ajat ja -maksut

      Toimitustavat, -ajat ja -maksut ovat voimassa Suomessa.

      Ilmanhaltija.fi tarjoaa asiakkailleen seuraavat toimitustavat:

      Tuotteiden toimitus tapahtuu Matkahuollon (paketit) tai postin (kirjeet, SmartPost) kautta. Toimitusaika on yleisesti noin 2-6 arkipäivää.

      Nouto lähimmästä Matkahuollosta tai lähikaupasta  (Hinta 5,90 €)

      Nouda pakettisi Matkahuollon toimipisteiden lisäksi sadoista Matkahuollon asiamiespisteistä. Matkahuollon pakettipisteistä voi noutaa alle 30 kg toimituksia. Pakettipisteinä toimivat muun muassa useat K-Marketit, R-kioskit sekä monet muut yritykset.

      Tiheä myymäläverkosto ja myymälöiden pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa läheltä silloin kun itselle parhaiten sopii. Sovellus etsii toimitusosoitetta lähinnä olevat lähikaupat, joista voit valita mieluisimman noutopisteeksesi.

      Kun paketti on noudettavissa määräasemalta, saatte ilmoituksen tekstiviestinä.

      Lähellä-pakettivaihtoehto on mahdollista vain alle 30 kg paketeissa.

      Toimitus suoraan kotiovellesi sovitusti  (Hinta 9,90 €)

      Matkahuolto toimittaa tilauksen suoraan kotiovellesi sovitusti. Jakelu sovitaan kanssasi puhelimitse.

      Postiin tai postiluukkuun  (Hinta alk. 4,90 €)

      Postin kirje jaetaan vastaanottajalle, jos se voidaan jättää postiluukkuun tai laatikkoon. Muussa tapauksessa jakaja jättää saapumisilmoituksen ja lähetys on noudettavissa postista. Tämä toimitusvaihtoehto on toistaiseksi käytettävissä vain alle 0,5 kg painavien ostosten yhteydessä, kuten esim. hengityssuojain-tuotteet.

      Kun annatte sähköpostiosoitteenne tilaajatietoihin saatte Matkahuollon seurantanumeron toimitusvaiheessa sähköpostiinne, jolla voitte seurata tilauksenne etenemistä.

      SmartPost-pakettina (Hinta 5,90 €)

      Tuote toimitetaan asiakkaan noudettavaksi Postin SmartPost postiautomaattiin. Voit valita tilauksesi yhteydessä halutun postiautomaatin verkkokauppamme sovelluksena avulla.

      Toimitusaika

      Tuotteidemme toimitusaika on noin 2 – 6 työpäivää. Pyrimme aina mahdollisimman pikaiseen toimitukseen. Olemme asiakkaisiin mahdollisimman pikaisesti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse, mikäli havaitsemme toimitusajan kestävän normaalia pidempään.

      Toimitusmaksu

      Näette ostoskorissa valitsemanne toimitustavan mukaisen pakkaus- ja toimituskulun.

      4. Maksutavat

      Sandbox Oy/ ilmanhaltija.fi toimii yhdessä maksutapojen tarjoajan Paytrail Oyj:n kanssa. Paytrail on suomalainen maksulaitos, joka on osa Nets-perhettä. Nets on Pohjoismaiden johtava maksuratkaisujen, tietopalvelujen ja digitaalisten turvaratkaisujen tarjoaja.

      Paytrailille on myönnetty turvallisen maksamisen Safe Pay -sertifikaatti. Voit lukea lisää heistä täältä.

      Ilmanhaltija.fi tarjoaa asiakkailleen seuraavat maksutavat Paytrailin kautta:

      Verkkopankkimaksut: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken, POP Pankki, OmaSP ja S-pankki.

      Luottokortit: Visa ja MasterCard

      Lasku- ja osamaksuvaihtoehdot:

      • Walley lasku ja osamaksu, ent. Collector. Lue lisää Walley (ent. Collector) -maksutavoista tästä.

      Mobiilimaksuvaihtoehdot: Mobile Pay ja Pivo

      Yrityslaskut: Alisa Yrityslasku

      Ostaminen Alisa Yrityslaskulla onnistuu pelkkien yhteystietojen ja vahvan tunnistautumisen avulla. Riittää, että pystymme varmistamaan ostajan ja hänen edustamansa yrityksen välisen yhteyden. Maksutavan käyttö edellyttää suomalaista y-tunnusta ja ostoksen tekijältä suomalaisen pankin verkkopankkitunnuksia. Ostajan osto-oikeus varmistetaan digitaalisesti. Tätä varten suosittelemme, että ostaja käyttää ostosta tehdessä yrityksen tarjoamaa puhelinnumeroa ja sähköpostiosoitetta.

      Lasku lähetetään Alisa Yrityslaskun toimesta ensisijaisesti verkkolaskuna, mutta myös sähköpostilasku ja paperilasku ovat mahdollisia. Yritysten viralliset verkkolaskuosoitteet ovat valmiina tiedossa, joten myös laskutusosoitteen valinta on helppoa. Ostolaskun käsittely on suunniteltu yritysostajan kannalta mahdollisimman sujuvaksi ja ostaja saa lisättyä laskulle laskun kohdentamiseen tarvittavat viitetiedot.

      Alisa Yrityslasku tarjoaa kolme eri maksuaikaa: 14 päivää, 30 päivää ja 60 päivää. Laskutuslisä vaihtelee valitun maksuajan mukaan: 14 päivää 9,90 €, 30 päivää 19,90 € ja 60 päivää 29,90 €. Alisa Yrityslaskun luottoraja on 5000 €.

      Mikäli sinulla on kysyttävää Alisa Yrityslaskusta, olethan yhteydessä Alisan asiakaspalveluun:
      • Sähköposti: yritysrahoitus@alisapankki.fi
      • Puhelinnumero: 0293 230 910 (Arkisin klo 9-17, 0,1717 € /min)

      Alisa Yrityslaskun mahdollistaa Alisa Pankki Oyj.

      Lisätietoja Alisa Yrityslaskusta löytyy seuraavasta linkistä: B2B-maksutapa verkkokauppoihin | Alisa Pankki

      5. Palautukset

      Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton.

      Hygieniatuotteet: hengityssuojaimet

      Käyttöönottamattomilla hygieniatuotteilla on sama 14 päivän palautusoikeus. Tuote on palautuskelpoinen vain avaamattomassa pakkauksessaan ja uutta vastaavana.

      Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu(at)ilmanhaltija.fi tai puhelimitse numeroon 050 5598 727 (ti – to 11.00 – 15.00).

      Pyydämme palauttamaan tuotteet asiakaspalautuksena osoitteeseen:

      Ilmanhaltija.fi/ Sandbox Oy, Yliopistonkatu 58 B, 4. krs, 33100 Tampere

      Erikoistuotteet: Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet

      Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet ovat erikoistuotteita, joilla on poikkeavat palautusehdot. Näiden tuotteiden kohdalla on tärkeää, ettei tuotetta oteta käyttöön lainkaan, jos asiakas haluaa säilyttää oikeuden palauttaa tuotteen ja saada tuotteesta maksettu hinta täysimääräisenä takaisin. Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet kärsivät aina käyttöönotosta, jolloin niiden arvo laskee, eikä niitä voida myydä enää uutena eteenpäin täydestä arvostaan.

      Ilmanhaltijalla on lainmukainen oikeus pidättää käyttöönotetuista tuotteista niiden arvonalenema palautuksen yhteydessä. Arvonalenema on 10 -30 % tuotteen myyntihinnasta, riippuen tuotteesta. Ilmanpuhdistimissa arvonalenemaksi katsotaan uusien suodattimien hinta (kuitenkin maksimissaan 30 % tuotteen myyntihinnasta), sillä tuote pitää huoltaa ja suodattimet vaihtaa ennen tuotteen uudelleen myymistä. Ilmastointilaitteiden kohdalla arvio tehdään aina käytöstä jääneiden jälkien mukaan tapauskohtaisesti, jolloin arvonalenema on 10 - 30 % tuotteen arvosta. 

      Palautusoikeus yleisesti

      Ilmanhaltija.fi -verkkokauppa noudattaa Kuluttajansuojalakia ja Kuluttajaviraston verkkokauppaohjetta. Käyttämätön tuote voidaan palauttaa 14 päivän kuluessa tavaran vastaanotosta, jolloin kauppasumma palautetaan täysimääräisenä. Maksettu summa hyvitetään tilillenne 30 päivän kuluessa, mikäli tilinumero ilmoitettu asiakaspalveluun sekä laskukopio tai lähete on liitettynä lähetykseen. Mikäli laskukopiota ei ole asiakaspalautuksen mukana, veloitamme ylimääräisestä työstä 15,00 €. Palautusoikeus ei koske yrityksiä eikä noudettuja tuotteita. 

      Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.

      Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:

      • Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
      • Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
      • Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle (ja hyvitämme mahd. erotuksen).
      • Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

      Seuraavassa suora lainaus Kuluttajaviraston verkkokauppaohjeesta:  ”Peruuttamisaikana asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Asiakas voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön.”

      Mikä on palautusmahdollisuuden säilyttävä kokeilu?

      Tuotetta ei ole käytetty eikä tuotteessa ole käytön jälkiä (= myyjä voi myydä sen uudestaan). Mikäli palautuksessa ei kuitenkaan ole kaikkea sinne kuuluvaa tai tuote, pakkaus tai jokin niiden osista on huonossa kunnossa asiakkaan aiheuttamasta syystä niin palautusoikeutta ei ole. Asiakkaan kuitenkin palauttaessa tuotteen myyjälle kaikesta huolimatta ja halutessaan sen lopuksi takaisin, kaikki lähetyskustannukset tulevat asiakkaan maksettaviksi.


      6. Reklamaatiot

      Kaikki tilaukseen tai toimitukseen liittyvät reklamaatiot pyydämme lähettämään seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta osoitteeseen:

      asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi tai soittamaan 050 5598 727.

      7. Tilauksen peruminen

      Asiakas voi peruuttaa tilauksensa, mikäli toimitus ei ole tapahtunut kohtuullisessa ajassa. Tilauksen perumisesta tulee ilmoittaa osoitteeseen asiakaspalvelu(a)ilmanhaltija.fi tai soittamalla 050 5598 727. Yleensä ilmoitamme asiakkaillemme sähköpostilla tai puhelimitse, jos toimitusaika eroaa normaalista. Myös Ilmanhaltija.fi pidättää oikeuden tilauksen perumiseen ja palauttaa rahat asiakkaan tilille.

      Yhteystiedot:

      Ilmanhaltija.fi
      Sandbox Oy
      Yliopistonkatu 58 B, 4. krs
      33100 Tampere

      P. 050 5598 727 (ti-to 9.00 – 15.00)

      Sähköposti: asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi

      Ostoskoriin käytetyt lahjakortit