Info

Usein kysyttyä – FAQ IQAir®

Usein kysyttyjä kysymyksiä IQAir-ilmanpuhdistimista

Minkä alueen IQAir® tehokkaasti kattaa?

Riippuen ilman epäpuhtauksien määrästä, ilmanpuhdistinmallista sekä käyttönopeudesta, yksi IQAir® -yksikkö voi kattaa enimmillään 90 neliömetriä (HealthPro 100 -malli), normaali huonekorkeudessa. Suosittelemme rajaamaan puhdistettavaa aluetta mahdollisimman tarkasti eli sulkemaan muihin tiloihin johtavat ovet. Näin puhdistustulos on aina parempi halutussa kohteessa.

Minne minun pitäisi asettaa IQAir® -yksikköni parhaan tuloksen aikaansaamiseksi?

Maksimaalisen hyödyn aikaansaamiseksi IQAir®-yksikkö kannattaa asettaa siihen huoneeseen, jossa vietät kotonasi (yleensä makuuhuoneeseen tai olohuoneeseen) tai työpaikallasi eniten aikaa. IQAir®-yksiköissä on pyörät, joten yksikköä on helppo liikutella huoneesta toiseen. Näin voit saada parhaan mahdollisen sisäilman laadun juuri siellä, missä haluat.

Mitä takeita minulla on siitä, että IQAir®-ilmanpuhdistin toimii kuten mainostettu?

Kun monet ilmanpuhdistinmerkit rehentelevät korkeilla suodatintehokkuuksilla, ne eivät yleensä yllä näihin väitteisiinsä oikean elämän olosuhteissa. IQAir® ei esitä pelkästään väitteitä vaan menee askeleen pidemmälle. IQAir yksilöllisesti testaa ja sertifioi jokaisen IQAir®-laitteen todellisen ilman ulosantikyvyn sekä todellisen suodatustehokkuuden. Yksilölliset testitulokset on tallennettu käsin allekirjoitettuun ”Suorituskyky-sertifikaattiin”, joka tulee jokaisen IQAirin® mukana. Se on sinun takuusi siitä, että jokainen IQAir®-laite vastaa mainostettua suorituskykyä (ja useimmissa tapauksissa jopa ylittää sen).

Tuottavatko IQAir®-puhdistimet otsonia? Miksi IQAir®-puhdistimet eivät käytä ioniteknologiaa?

Kaikki IQAir® ilmanpuhdistimet ovat 100 % otsonivapaita. Otsoni on hengityselimiä ärsyttävä kaasu, jota myös ionisaattorit ja sähkösuodattimilla varustetut ilmanpuhdistimet aina jossain määrin tuottavat. Herkistyneille ja astmaattisille ihmisille pienetkin määrät voivat aiheuttaa oireilua.

Voinko ohjelmoida IQAir®in toimimaan vain tiettyinä kellonaikoina tai tiettyinä viikonpäivinä?

Kyllä. Pitkälle kehittynyt ajastin mahdollistaa eri puhallinnopeuksien käytön eri aikoina. Tämä mahdollistaa sen, että käyttäjä voi asettaa eri puhallinnopeuden päivä- ja yöajan käytölle tai asettaa yksikön käynnistymään automaattisesti vain toimistoaikoina (esim. Ma – Pe, klo 8:00 – 18:00). Näin ollen IQAir®-järjestelmäsi käynnistyy tai sammuu automaattisesti (tai vähentää puhallinnopeutta), haluttuina ajankohtina.

Kuinka kauan suodattimet kestävät?

IQAir®-puhdistimet käyttävät laajapinta-alaisia ja korkeakapasiteettisia suodattimia ekstra-korkean iän saavuttamiseksi. Suodattimen elinkaari, missä tahansa tehokkaassa ilmansuodattimessa, riippuu kolmesta päätekijästä:

  1. Todellisista käyttötunneista
  2. Todellisesta puhaltimen nopeudesta
  3. Epäpuhtauksien määrästä

Huomio: Tämä yksinkertainen fakta osoittaa, että monien ilmanpuhdistinmerkkien määräämät pakolliset suodattimien vaihtoajat (esim. ”vaihdettava 6 kuukauden välein”) ovat epäloogisia ja vääriä.

Jokainen IQAir®-yksikkö sisältää Intelligent Filter Life Monitor – järjestelmän, joka ottaa huomioon nämä 3 tekijää laskiessaan jokaisen yksittäisen suodattimen jäljellä olevan elinajan. Tämä maksimoi suodattimen elinkaaren ja vähentää suodattimien vaihtokustannuksia. Kun oletetaan keskimääräinen käyttöaika (12 h / pv) ja keskimääräinen puhaltimen käyttönopeus sekä keskimääräinen epäpuhtauksien taso, voidaan olettaa suodattimille seuraavanlainen elämänkaari:

Tarkastelussa tässä vain HealthPro 150 suodattimet:
PreMax MG -yhdistelmäsuodatin: 9 - 12 kk
HyperHEPA: 30 - 36 kk

Huomio: Matala epäpuhtauksien taso ja ajoittainen käyttö matalalla puhallinnopeudella pidentää suodattimen käyttöikää. Kova käyttö ja korkea epäpuhtauksien taso lyhentää suodattimen käyttöikää.

Asun erittäin saastuneessa kaupungissa. Ottaako IQAir®-puhdistin tämän huomioon laskiessaan suodattimen jäljellä olevaa käyttöikää?

Kyllä. Jos tiedät, että epäpuhtauksien määrä ympäristössäsi on ”korkea” tai ”erittäin korkea”, voit säätää suodattimenkuormitusindeksiä jokaiselle yksilölliselle suodattimelle, parhaiten heijastamaan todellista epäpuhtauksien määrää. Tämän jälkeen IQAir® Filter Life Monitor –järjestelmä ottaa huomioon ohjelmoidun epäpuhtauksien määrän laskiessaan jokaisen yksittäisen suodattimen elinkaarta.

Mistä tiedän, milloin suodattimet täytyy vaihtaa?

Voit ihan minä hetkenä tahansa tarkastaa jokaisen yksittäisen suodattimen jäljellä olevan elinajan (tunneissa). Kun tietty suodatin tulee lasketun elinkaarensa päähän, käyttäjää varoitetaan (kontrollipaneelissa näkyvällä punaisella LED-valolla), tulevasta suodattimen vaihdosta.

Saanko silti vielä vaihtosuodattimia IQAir®iini useamman vuoden jälkeen?

Kyllä. Lyhytkestoisessa maailmassa, jossa yritykset tulevat ja menevät, IQAir on ylpeä yli 50-vuotisesta taipaleestaan ilmansuodatusalalla. Koska IQAir®-puhdistimet on suunniteltu kestämään, tarjoamme täyden 15 vuoden saatavuus takuun vaihtosuodattimille, vastaamaan pitkäkestoiseen suorituskykyyn.

Onko IQAir®-systeemi hiljainen?

Puhdistaakseen ilmaa tehokkaasti, ilmanpuhdistimessa tulee olla a) erotuskyvyltään tutkitusti tehokkaat suodattimet, b) tiivis rakenne, ei ohivirtauksia sekä c) tehokas puhallin, joka kierrättää huoneilmaa suodattimien läpi. Tämä fakta tarkoittaa sitä, että mikään tehokas ilmanpuhdistin ei voi olla täysin äänetön.

Vaatiiko IQAir®-ilmanpuhdistin mitään huoltoa?

Suodatinvaihtoja lukuun ottamatta, IQAir® systeemit ovat 100 % huoltovapaita.

Kuinka suodattimet vaihdetaan?

Katso ohjevideo alta:

HUOMAUTUS!
Teksti on vapaasti käännetty valmistajan materiaalista. Elfair Oy/ ilmanhaltija.fi ei vastaa käännösvirheistä.

Ilmanhaltija.fi

Ostoskorisi on tyhjä

Suodata

Toimitusehdot

Toimitusehdot lyhyesti:

1. Tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus.

2. Mikäli tilattu tuote on poikkeuksellisesti päässyt loppumaan varastosta, ilmoitetaan siitä asiakkaalle viipymättä.

3. Mikäli kuluttajalle on toimitettu väärä tuote, tai tuote on viallinen, tulee kuluttajan ilmoittaa asiasta viipymättä Ilmanhaltija.fi -verkkokaupan asiakaspalveluun joko sähköpostitse asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi tai puhelimitse 050 5598 727 (ti-to 9-15)

4. Ilmanhaltija.fi ei vastaa siitä, jos tilauksen toimitus estyy, vaikeutuu tai myöhästyy Ilmanhaltija.fi vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta, kuten sodasta, luonnonmullistuksesta, vienti- tai tuontikiellosta, viranomaisen päätöksestä, yleisen liikenteen häiriintymisestä tai muusta vastaavasta Ilmanhaltija.fi -verkkokaupan toimintaa vaikeuttavasta tai estävästä toiminnasta.

TOIMITUSEHTOJEN LAAJA KUVAUS:

1. Asiakastiedot

Asiakkaan tulee tilauksen yhteydessä ilmoittaa nimi, sähköpostiosoite, toimitusosoite ja puhelinnumero. Asiakastiedot ovat luottamuksellisia, eikä niitä luovuteta kolmannelle osapuolelle.

2. Hinnat ja tuotetiedot

Tuotteiden hinnat on esitetty tuote-esittelyjen yhteydessä. Tuotteidemme hintoihin sisältyy arvonlisäveroa 24 %. Veroerittely näkyy tilausvahvistuksessa. Hinnaston hinnat eivät sisällä kuljetusta, ellei tuotteen tiedoissa toisin mainita. Toimituskulujen hinnat määräytyvät valitun toimitustavan mukaan. Hinnat koskevat vain Ilmanhaltija.fi:n kotisivujen kautta ostoskorilla tehtäviä tilauksia. Kaikki tuote- ja hintatiedot ovat sitoumuksetta ja Ilmanhaltija.fi varaa oikeuden hinnoittelu- ja tuotetietovirheisiin sekä mahdollisten toimitusvaikeuksien sattuessa kaupan peruuttamiseen myyjän vastuun rajoittuessa enintään kaupan peruuntumiseen ja purkamiseen.

3. Toimitustavat, -ajat ja -maksut

Toimitustavat, -ajat ja -maksut ovat voimassa Suomessa.

Ilmanhaltija.fi tarjoaa asiakkailleen seuraavat toimitustavat:

Tuotteiden toimitus tapahtuu Matkahuollon (paketit) tai postin (kirjeet, SmartPost) kautta. Toimitusaika on yleisesti noin 2-6 arkipäivää.

Nouto lähimmästä Matkahuollosta tai lähikaupasta  (Hinta 5,90 €)

Nouda pakettisi Matkahuollon toimipisteiden lisäksi sadoista Matkahuollon asiamiespisteistä. Matkahuollon pakettipisteistä voi noutaa alle 30 kg toimituksia. Pakettipisteinä toimivat muun muassa useat K-Marketit, R-kioskit sekä monet muut yritykset.

Tiheä myymäläverkosto ja myymälöiden pitkät palveluajat iltaisin ja viikonloppuisin takaavat, että paketin voi noutaa läheltä silloin kun itselle parhaiten sopii. Sovellus etsii toimitusosoitetta lähinnä olevat lähikaupat, joista voit valita mieluisimman noutopisteeksesi.

Kun paketti on noudettavissa määräasemalta, saatte ilmoituksen tekstiviestinä.

Lähellä-pakettivaihtoehto on mahdollista vain alle 30 kg paketeissa.

Toimitus suoraan kotiovellesi sovitusti  (Hinta 9,90 €)

Matkahuolto toimittaa tilauksen suoraan kotiovellesi sovitusti. Jakelu sovitaan kanssasi puhelimitse.

Postiin tai postiluukkuun  (Hinta alk. 4,90 €)

Postin kirje jaetaan vastaanottajalle, jos se voidaan jättää postiluukkuun tai laatikkoon. Muussa tapauksessa jakaja jättää saapumisilmoituksen ja lähetys on noudettavissa postista. Tämä toimitusvaihtoehto on toistaiseksi käytettävissä vain alle 0,5 kg painavien ostosten yhteydessä, kuten esim. hengityssuojain-tuotteet.

Kun annatte sähköpostiosoitteenne tilaajatietoihin saatte Matkahuollon seurantanumeron toimitusvaiheessa sähköpostiinne, jolla voitte seurata tilauksenne etenemistä.

SmartPost-pakettina (Hinta 5,90 €)

Tuote toimitetaan asiakkaan noudettavaksi Postin SmartPost postiautomaattiin. Voit valita tilauksesi yhteydessä halutun postiautomaatin verkkokauppamme sovelluksena avulla.

Toimitusaika

Tuotteidemme toimitusaika on noin 2 – 6 työpäivää. Pyrimme aina mahdollisimman pikaiseen toimitukseen. Olemme asiakkaisiin mahdollisimman pikaisesti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse, mikäli havaitsemme toimitusajan kestävän normaalia pidempään.

Toimitusmaksu

Näette ostoskorissa valitsemanne toimitustavan mukaisen pakkaus- ja toimituskulun.

4. Maksutavat

Sandbox Oy/ ilmanhaltija.fi toimii yhdessä maksutapojen tarjoajan Paytrail Oyj:n kanssa. Paytrail on suomalainen maksulaitos, joka on osa Nets-perhettä. Nets on Pohjoismaiden johtava maksuratkaisujen, tietopalvelujen ja digitaalisten turvaratkaisujen tarjoaja.

Paytrailille on myönnetty turvallisen maksamisen Safe Pay -sertifikaatti. Voit lukea lisää heistä täältä.

Ilmanhaltija.fi tarjoaa asiakkailleen seuraavat maksutavat Paytrailin kautta:

Verkkopankkimaksut: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken, POP Pankki, OmaSP ja S-pankki.

Luottokortit: Visa ja MasterCard

Lasku- ja osamaksuvaihtoehdot:

  • Walley lasku ja osamaksu, Lue lisää Walley -maksutavoista tästä.

Mobiilimaksuvaihtoehdot: Mobile Pay

Yrityslaskut: Alisa Yrityslasku on poistunut Paytrailin valikoimasta ja parhaillaan kartoitetaan uusia B2B-maksamisen tapoja. Kun sellainen tulee taas Paytrailin valikoimaan, on se heti käytössä myös verkkokaupassamme (Tilanne syyskuussa 2024).

5. Palautukset

Tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton.

Hygieniatuotteet: hengityssuojaimet

Käyttöönottamattomilla hygieniatuotteilla on sama 14 päivän palautusoikeus. Tuote on palautuskelpoinen vain avaamattomassa pakkauksessaan ja uutta vastaavana.

Palautuksesta tulee ilmoittaa ennakkoon sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu(at)ilmanhaltija.fi tai puhelimitse numeroon 050 5598 727 (ti – to 11.00 – 15.00).

Pyydämme palauttamaan tuotteet asiakaspalautuksena osoitteeseen:

Ilmanhaltija.fi/ Sandbox Oy, Yliopistonkatu 58 B, 4. krs, 33100 Tampere

Erikoistuotteet: Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet

Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet ovat erikoistuotteita, joilla on poikkeavat palautusehdot. Näiden tuotteiden kohdalla on tärkeää, ettei tuotetta oteta käyttöön lainkaan, jos asiakas haluaa säilyttää oikeuden palauttaa tuotteen ja saada tuotteesta maksettu hinta täysimääräisenä takaisin. Ilmanpuhdistimet ja ilmastointilaitteet kärsivät aina käyttöönotosta, jolloin niiden arvo laskee, eikä niitä voida myydä enää uutena eteenpäin täydestä arvostaan.

Ilmanhaltijalla on lainmukainen oikeus pidättää käyttöönotetuista tuotteista niiden arvonalenema palautuksen yhteydessä. Arvonalenema on 10 -30 % tuotteen myyntihinnasta, riippuen tuotteesta. Ilmanpuhdistimissa arvonalenemaksi katsotaan uusien suodattimien hinta (kuitenkin maksimissaan 30 % tuotteen myyntihinnasta), sillä tuote pitää huoltaa ja suodattimet vaihtaa ennen tuotteen uudelleen myymistä. Ilmastointilaitteiden kohdalla arvio tehdään aina käytöstä jääneiden jälkien mukaan tapauskohtaisesti, jolloin arvonalenema on 10 - 30 % tuotteen arvosta. 

Palautusoikeus yleisesti

Ilmanhaltija.fi -verkkokauppa noudattaa Kuluttajansuojalakia ja Kuluttajaviraston verkkokauppaohjetta. Käyttämätön tuote voidaan palauttaa 14 päivän kuluessa tavaran vastaanotosta, jolloin kauppasumma palautetaan täysimääräisenä. Maksettu summa hyvitetään tilillenne 30 päivän kuluessa, mikäli tilinumero ilmoitettu asiakaspalveluun sekä laskukopio tai lähete on liitettynä lähetykseen. Mikäli laskukopiota ei ole asiakaspalautuksen mukana, veloitamme ylimääräisestä työstä 15,00 €. Palautusoikeus ei koske yrityksiä eikä noudettuja tuotteita. 

Sama palautusoikeus koskee vioittuneita tuotteita tai mikäli olette saaneet muuten virheellisen toimituksen. Toimituskuluja ei tällöin tarvitse maksaa.

Pyydämme ilmoituksessanne kuitenkin ystävällisesti ilmoittamaan:

  • Palautuksen syyn (mikäli viottunut tai väärä tuote)
  • Tilaajan tunnistetiedot (nimi / tilausnumero)
  • Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle (ja hyvitämme mahd. erotuksen).
  • Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.

Seuraavassa suora lainaus Kuluttajaviraston verkkokauppaohjeesta:  ”Peruuttamisaikana asiakkaalla on oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Asiakas voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön.”

Mikä on palautusmahdollisuuden säilyttävä kokeilu?

Tuotetta ei ole käytetty eikä tuotteessa ole käytön jälkiä (= myyjä voi myydä sen uudestaan). Mikäli palautuksessa ei kuitenkaan ole kaikkea sinne kuuluvaa tai tuote, pakkaus tai jokin niiden osista on huonossa kunnossa asiakkaan aiheuttamasta syystä niin palautusoikeutta ei ole. Asiakkaan kuitenkin palauttaessa tuotteen myyjälle kaikesta huolimatta ja halutessaan sen lopuksi takaisin, kaikki lähetyskustannukset tulevat asiakkaan maksettaviksi.

6. Reklamaatiot

Kaikki tilaukseen tai toimitukseen liittyvät reklamaatiot pyydämme lähettämään seitsemän (7) vuorokauden kuluessa tilauksen vastaanottamisesta osoitteeseen:

asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi tai soittamaan 050 5598 727.

7. Tilauksen peruminen

Asiakas voi peruuttaa tilauksensa, mikäli toimitus ei ole tapahtunut kohtuullisessa ajassa. Tilauksen perumisesta tulee ilmoittaa osoitteeseen asiakaspalvelu(a)ilmanhaltija.fi tai soittamalla 050 5598 727. Yleensä ilmoitamme asiakkaillemme sähköpostilla tai puhelimitse, jos toimitusaika eroaa normaalista. Myös Ilmanhaltija.fi pidättää oikeuden tilauksen perumiseen ja palauttaa rahat asiakkaan tilille.

Yhteystiedot:

Ilmanhaltija.fi
Sandbox Oy
Yliopistonkatu 58 B, 4. krs
33100 Tampere

P. 050 5598 727 (ti-to 9.00 – 15.00)

Sähköposti: asiakaspalvelu@ilmanhaltija.fi

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit